יום ראשון, 14 בפברואר 2010

פרק י"ט - מה לך פה אליהו?

דף עבודה שישי
פרק י"ט

מה לך פה אליהו?

הנושא: מהי משמעות דבר ה' "מה לך פה אליהו" (9) , כלום ה' אינו יודע מה יש לאליהו בהר חורב, הרי ה' כיוון את דרכו למקום זה?

ההימלטות של אליהו למדבר אנלוגית להימלטותו של משה למדבר, לאחר הריגתו את המצרי.( שמות פרק ג) . זאת ועוד משך זמן ההליכה של אליהו אל הר חורב ארבעים יום וארבעים לילה בלא מאכל ומשקה, מזכיר לנו את זמן שהותו של משה על הר חורב ארבעים יום וארבעים לילה בלא מאכל ומשקה (שמות כ"ד 18).

השימוש באנאלוגיה הזו בין שני הנביאים אליהו ומשה, אינה סתמית אלא מכוונת אל הרעיון המרכזי הגלום בשאלה החוזרת על עצמה בפרק "מה לך פה אליהו ?"

המאמר "קול דממה דקה" : צורה ותוכן במל"א י"ט מחבר: יאיר זקוביץ

(אנו נתייחס רק לחלק האחרון במאמרו של החוקר זקוביץ יאיר)
אם לא נפתח הקישור מכל סיבה שהיא, העתק את הכתובת של האתר-
http://mikranet.org.il/search/search.html?query=קול%20דממה%20דקה

מטרת המאמר: קריאה מדוקדקת במלכים א י"ט - סיפור בריחת אליהו למדבר והתגלות ה' אליו בהר חורב. המאמר מצביע על ביטויים מקבילים במחזור סיפורי אליהו ומשווה אל ההתגלות למשה בחורב. מתוך העיון מתברר אפיה של דמותו של אליהו הנביא.

הדמיון שבין קורות משה לקורות אליהו בסיפורנו דמיון מובהק הוא, המעיד על זיקה ישירה: ארבעים יום וארבעים לילה של צום, המערה, הלא היא נקרת הצור, ותיאור ההתגלות – ה' העובר על פני הנביא, שעיניו מכוסות והוא אינו רואה פני אלוהיו. דומה כי על סיפורנו מרחפת לא רק רוח ההתגלות בשמ' לג, יז-כג אלא רוח המכלול כולו – פרקים לב-לד המתארים את המשבר הנורא ביחסים שבין העם העובד לעגל לבין אלוהיו (פרק לב), משבר הנמשך עד חידושה של הברית (פרק לד)
כאשר חטא העם ביקש ה' לכלותו ולעשות את משה לגוי גדול (שמ' לב, י), אך משה מלמד סניגוריה על ישראל ואינו מרפה עד אשר נענה לו ה': 'וינחם ה' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו' (לב, יד; והשווה דב' ט, כה-כט). בהמשך הפרק, כשמבקש משה לכפר על חטאת העם, אין הוא נרתע מהשליך חייו מנגד: 'אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך אשר כתבת' (שמ' לב, לב). אליהו ביקש מאלוהיו ליטול את חייו בייאושו מן העם ומשליחותו הנבואית. משה, לעומתו, אינו רואה טעם לחייו אם לא יישא ה' לחטא עמו.
את ההתגלות בשמ' לג יוזם משה, המבקש אות ומופת לרצונו הטוב של ה' כלפי ישראל (פס' טז), ובהיענותו נותן ה' ביטוי להיותו בעל-רחמים: 'ויאמר אני אעביר כל טובי על פניך וקראתי בשם ה' לפניך וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם' (פס' יט). והנה, כשעובר ה' על פני משה, סניגורם של ישראל, אנו שומעים: 'וירד ה' בענן ויתיצב עמו שם ויקרא בשם ה' ויעבר ה' על פניו ויקרא ה' ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת. נוצר חסד לאלפים נושא עון ופשע וחטאה...' (לד, ה-ז). אך לצד מידת-הרחמים ניתן ביטוי גם למידת-הדין: '... ונקה לא ינקה, פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שילשים ועל ריבעים' (שם). לפיכך משה הרואה עצמו בכלל ישראל, ממהר ומבקש: 'אם נא מצאתי חן בעיניך אדני ילך נא אדני בקרבנו כי עם קשה עורף הוא וסלחת לעוננו ולחטאתנו ונחלתנו' (פס' ט). ה' נענה למשה ומודיעו: 'הנה אנכי כורת ברית, נגד כל עמך אעשה נפלאות...' (פס' י). בברית זו מוטלות חובות גם על העם – נאמנות לה' ומלחמה באלילות: '... כי את מזבחתם תתצון ואת מצבתם תשברון ואת אשריו תכרותון. כי לא תשתחוה לאל אחר כי ה' קנא שמו אל קנא הוא...' (לד, יג-יד והשווה שמ' כ, ה). והעם אכן עזב ברית זו (מל"א יט, י); תחת להרוס את מזבחות האלילים הרסו, לדברי אליהו, את מזבחות ה' (שם) ואף השתחוו לבעל (פס' יח), למרות האיסור המפורש להשתחוות לאל אחר. על כך קינא אליהו ל'אל קנא', לה' (מל"א יט, י).
ישראל חטא ועזב את הברית, אשר נכרתה עמו לאחר שה' מחל לו על חטא העגל, אך אליהו לא נהג כמשה. הוא שהכריז על חטאי ישראל, על קנאת ה', והוא שקרא, בדברי הנקם אשר ביטא בחורב, להרג בני ישראל בחרב. על רקע הפרקים לב-לד בספר שמות, על רקע מנהגו של משה, מתבררת סטייתו של אליהו מדרך ייעודו, ממילוי שליחותו.

להגשה –
ההשוואה בין משה ואליהו מטרתה להאיר את דמותם של הנביאים הללו.על סמך נקודות הדמיון ונקודות השוני, מה תורמת ההשוואה הזו בין שני הנביאים, וכיצד היא מאירה ביתר שאת את דמותו של אליהו ופועלו?
הגב בבלוג -
מהי מטרת השאלה הריטורית בפי אלוהים "מה לך פה אליהו?"

27 תגובות:

  1. אלוקים שואל את אליהו שאלה רטורית - "מה לך פה אליהו?". לשאלה זו יש מספר מטרות. המטרה הראשונה היא לגרום לאליהו "לשפוך את ליבו" ולומר לאלוקים מה הוא מרגיש לגבי תפקידו, יחס אלוקים ויחס העם כלפיו. ובנוסף יש פה גם ביקורת כלפי אליהו אלוקים בעצם שואל את אליהו מה אתה עושה פה במדבר מחוץ לישראל, בעוד שאליהו אמור להיות בארץ ולדאוג לעמו ולהנהיג אותם הוא בורח משם ומבקש למות. אליהו בעצם נטש את עמו ושליחותו ואלוקים יודע זאת ורוצה להעמיד אותו על טעותו וחטאו.

    השבמחק
  2. בפרק י''ט שואל ה' את אליהו שאלה רטורית- "מה לך פה אליהו?". מטרתה של שאלה זו היא למתוח ביקורת על פעולותיו של אליהו. ה' שואל את אליהו מדוע נמצא אתה פה, ולא עם עמך שזקוק לך, מה יש לך לחפש פה? ההנחה כי שאלה זו הינה שאלה רטורית מעצימה את הביקורת, כיוון שהתשובה ברורה- הדבר החשוב יותר הוא לדאוג לעם, ולא להתבודד במדבר. ה' מבקר את אליהו על כך שהוא לא משמש כנביא טוב על העם, ונוטש אותו שוב, כפי שעשה בפרק י''ז, למען צרכיו האישים.
    מטרה נוספת אפשרית היא שהשאלה באה להראות התעניינות במצבו הנפשי הקשה של אליהו. המטרה היא להפיג את תחושת הבדידות המעיקה של אליהו, ולתמוך בו. נתינת אוזן קשבת.

    השבמחק
  3. מטרת השאלה הריטורית בפי ה' "מה לך פה אליהו?" החוזרת פעמיים(פסוק 9,12)שונה בכול אחת מן הפעמיים אבל משרטת אותם מטרה: להוכיח לאליהו שהוא עשה טעות.
    בפסוק 9 אלוהים שואל את אליהו "מה לך פה אליהו?" כדי לפתוח איתו בשיחה שכן אליהו ברח להר חורב, כי היה מיואש מהמצב הקשה בעם ישראל "כי עברו בריתך בני ישראל", ורצה להתבודד ולדבר לפני ה'. וה' פותח בשאלה זאת כדי לתת לאליהו להציג את דעתו ועמדתו.
    ואילו בפסוק 12 מטרתה של השאלה "מה לך פה אליהו?" להוכיח את אליהו על טעותו ולהגיד לו אם המצב הרוחני בעם-ישראל כל-כך קשה מדוע אתה בורח לכאן, ולא ממשיך לתקן? הרי זהו תפקידך כנביא להחזיר את העם לדרך הישר, לעבודת ה'.

    רן פדידה.

    השבמחק
  4. מטרת השאלה הריטורית בפי אלוהים "מה לך פה אליהו" יכולה להתפרש בכמה מובנים:
    1. מטרתה היא להוכיח את אליהו על טעות שעשה: ה' מתכוון לכך שאליהו עשה דבר בניגוד לרצונו - "מה אתה עושה במדבר, שהרי לא לשם הובלתי אותך". אליהו בורח בניגוד לצו האלוהי.
    2. ישנה ביקורת על מעשה הבריחה של אליהו בכך שהוא אינו מתפקד כמנהיג ונוטש את עמו - "מה אתה עושה פה, לך אל העם שלך, העם שאתה אמור להוביל ולהנהיג".
    3. פנייה לשם סיכום התהליך שעובר אליהו - "כעת, לאחר שעברת את התהליך שביקשתי להעיבר אותך", אומר ה', "מה אתה עושה פה" - כלומר, ההגה כרגע בידיים שלך - אתה המוביל, מה אתה עושה פה - כיצד אתה רואה את המשך הדרך ובאילו דרכים תתמודד עם העתיד לבוא... -- דניאל נחמיה

    השבמחק
  5. מטרת השאלה הרטורית היא לעורר באליהו את המחשבה על תפקידו כנביא כלומר בשאלה הזו שה' מציג לאליהו ה' רוצה שאליהו יחשוב על המצב שהוא עזב את העם , הוא התנתק מהם , מהחברה שלהם ולא היה מקושר לעם.

    השבמחק
  6. מטרת השאלה הרטורית בפי אלוהים היא להבהיר לאליהו הנביא שתפקידו הוא להיות טמוע בתוך העם ולנבא משם ולא להיות במדבר ללא העם. לא לתפקד כנביא "מבחוץ", אלא לתפקד כנביא "מבפנים".
    אלוהים רוצה שאליהו יתמוך בעם ויעזור להם גם כשקשה והעם חוטא. אליהו בורח מתפקידו כנביא ללא כל הוראה מאלוהים ובכך הוא בורח מהאחריות שניתנה לו.

    השבמחק
  7. מטרת השאלה הרטורית מה לך אליהו היא כדי להזכיר לאליהו שלמרות שיש הרבה סממנים דומים בינו לבין משה , השונה הגדול הוא שאליהו הוא זה שהחליט על כל הדברים ( חטאי ישראל,קנאת ישראל, הבצורת ,מעמד הר הכרמו ועוד) לעומת משה שה' הוא זה שאמר לו לעשות את הדברים הללו ולכן יש לאליהו יותר אחריות על העם וכאשר הוא בורח הוא בעצם זונח את חובותיו כלפיו וכלפי עבודתו כנביא.
    כמו כן לדעתי ה' הוא כמו מורה במבחן הוא מנסה לעזור לאליהו ולהזכיר לו את הדרך מבלי "לגלות" לו את התשובה, כלומר אליהו עומד בנקודת מפנה חשובה וה' רוצה לראות עם תהליך החינוך והחונכות שהוא העביר לאליהו עבד ואליהו יעשה את הבחירה הנכונה ויפעל כנביא.

    השבמחק
  8. בפס' 9 ה' אומר לאליהו " מה לך פה אליהו ? "
    בשאלתו זו רומז ה' לאליהו שבתור נביא עליו להימצא בין העם, להוכיח ולנבא ולא לברוח ולהתבודד במדבר.
    בשאלה זו ישנה נימה של ביקרת כלפי אליהו , שבמקום להתמודד עם המצב שהוא נתון בו במקום מגלה חוסר רצון ומוטיבציה כלפי המצב.

    השבמחק
  9. מטרת השאלה הרטורית בפי ה' "מה לך פה אליהו?" הינה, ה' מאוד מאוכזב מן פעולותיו של אליהו. אליהו בשעה שבה היה צריך להישאר ולהנהיג את העם, כאשר שמע שאיזבל רוצה להרוג אותו השאיר את עמו מאחור וכך גם את האמונה שלו בה' שיעזור לו וברח. ולאחר מכן הוא מגיע אל ההר כדי לדבר עם ה'.
    כאשר ה' אומר לאליהו את השאלה הנ"ל הוא מתכוון ל-2 דברים:
    1. אינו רואה באליהו כנביא ומנהיג אידיאלי ולכן הוא "פיטר" אותו מתפקידו ולא הבין למה הוא עולה להר הרי הקשר ביניהם הסתיים.
    2. אם אליהו לא האמין בכוחותיו של ה' שיעזור לו להתמודד עם איזבל \ כל צרה שתבוא עליו למה שה' יוכל לעזור לו עכשיו??
    המטרה של השאלה הריטורית היא להראות לאליהו שהוא לא בדרכו הנכונה (אם ה' לא מוצא לנכון את שהותו במערה) ולהציב בפניו את דרך התנהגותו: הבריחה ,אי האמונה בה', פחדנות ועוד.

    השבמחק
  10. מטרת השאלה הרטורית בפי ה' "מה לך פה אליהו?" היא להזכיר לאליהו את תפקידו כנביא ושמקומו הוא עם העם .
    ה' שואל שאלה רטורית זו כדי להראות לאליהו שמעשיו לא נכונים והוא שוכח את תפקידו.

    השבמחק
  11. מטרת השאלה הרטורית היא להראות לאליהו שמה שהוא עושה זה לא בסדר ולחנך אותו.
    ה' שואל את השאלה מפני שהוא רוצה להוכיח את אליהו על טעותו ולהראות לו כמה הדבר שהוא עושה שגוי ושאינו מתפקד כמנהיג טוב בשביל העם. כאשר אליהו בורח הוא לא משמש דוגמא טובה לעם והוא מראה לעם שאם בורחים אפשר להתחמק מבעיות ואחריות.

    השבמחק
  12. מטרת השאלה הרטורית בפי אלוהים "מה לך פה אליהו?" היא שאלוהים רוצה לשמוע את התשובה מאליהו, אלוהים רוצה לשאול את אליהו מה קרה- איך הוא הגיע למצב של ייאוש כה גדול עד שברח למדבר ורוצה להתאבד. בשאלה זו מאלוהים יש תוכחה על קנאותו המוגזמת של אליהו, שגרמה לו להתייאש מעם ישראל. אלוהים שואל את אליהו שאלה זו כיוון שהוא רוצה "לרכך" אותו- אליהו במצב נפשי לא טוב ולכן אלוהים מדבר איתו בעדינות ומרגיע אותו (נותן לו אוכל, מים).

    השבמחק
  13. לדעתי מטרת השאלה הרטורית ששואל ה' את אליהו היא לפתח שיחה, כלומר להתחיל שיחה בינו לבין אליהו, וכך הוא בוחר להתחיל אותה. ה' שואל את השאלה לא מהסיבה שאינו יודע את התשובה, כי הוא יודע אותה, אלא מהסיבה שהוא מעוניין לפתוח בשיחה עם אליהו (ניתן לראות מקרה נוסף בו ה' עושה משהו דומה, במקרה של קין והבל, לאחר מותו של הבל ה' פונה בשאלה אל קין "אי הבל אחיך?", ולא מהסיבה שהוא לא יודע היכן הוא).
    בפעם השנייה בה פונה אלוהים אל אליהו באותה שאלה מספר פסוקים לאחר מכן, הוא עושה זאת במטרה להעיר לו, לומר לו שאם המצב כל כך קשה בעם כמו שהוא מתאר, הוא צריך להיות שם איתם ולנסות לשפר את המצב, ולא לברוח למדבר ובעצם לברוח מהאחריות שלו כמנהיג של העם.

    השבמחק
  14. אריאל בלובשטיין16 בפברואר 2010 בשעה 9:24

    מטרת השאלה הרטורית בפי אלוהים היא שה' יודע את התשובה.אך הוא מתכוון למה אתה עושה את הדבר הזה?
    ה' לא מבין מדוע אליהו ברח למדבר, כשהוא ידע שה' הולך לשמור עליו, וה' כנראה "כועס" על מעשה זה, שואל את השאלה הרטורית.

    השבמחק
  15. מטרתה של השאלה הרטורית שנשאלה בפי אלוהים "מה לך פה אליהו?" היא להעביר ביקורת לאליהו על התנהגותו. ה' רוצה להראות לאליהו ולהוכיח לו שהוא עדיין לא מתנהג כנביא על העם, שאליהו עדין מבודד מהעם במקום להיות מקורב לעם וליצור עימו קשרים כמו נביא.
    דוגמא לכך שאליהו עדיין לא ראוי לנביא היא שהוא מבודד מעמו במקום להיות מקרוב אליו, ברגע של משבר וייאוש של אליהו ממצבו הרוחני הקשה של העם הוא בורח למדבר במקום לקחת אחריות ולהישאר לשפר את מצבם של בני ישראל, במקום לתקן את המצב.

    השבמחק
  16. לדעתי ה' שואל את אליהו את השאלה הרטורית, מאותה סיבה שהוא שאל את אדם לדוגמא איכה? מן הסתם הוא יודע את התשובה פשוט הוא רוצה לתת לאליהו אפשרות לתת נימוק למעשיו לפני שה' יעביר עליו ביקורת, במקרה של אליהו ה' מעביר עליו ביקורת כבר בשאלה עצמה, בעצם הוא שואל מה אתה עושה פה? אתה לא אמור להיות עם העם?!
    כלומר מה שבעצם ה' עושה פה הוא גם מעביר על אליהו ביקורת, וגם נותן לאליהו לענות תשובה שמן הסתם לא תצדיק את בריחתו.

    רוני.טייטלבאום

    השבמחק
  17. ה' שואל את אליהו את השאלה הבאה : "מה לך פה אליהו?"
    ה' לא שואל את השאלה הזאת כיוון שהוא לא יודע מדוע אליהו נמצא באותו מקום, הרי הוא ה' - עובדה זו הופכת את השאלה הנוכחית לשאלה רטורית, ולשאלה זו ישנה מטרה עיקרית :
    מצד אחד, ה' נותן לאליהו אפשרות לענות לו, ולהציג את עמדתו, רגשותיו וסיבות הבריחה שלו (הביטוי "מה לך" יכול להתפרש גם כ"מדוע אתה מדוכא?" - ה' מנסה לגלות את הדברים מעיניו של אליהו, מנסה לגלות את רגשותיו הסמויים). ה' מנסה לברר את נקודת הראות של אליהו.
    מצד שני, שאלה זו מביעה את הביקורת של ה' על אליהו, שברח ונטש את עמו ואת תפקידו / שליחותו.
    בשאלה אחת, ה' מציג לפני אליהו את האכפתיות האלוהית שלו, רחמיו וטוב ליבו, ובנוסף גם את הביקורת הנוקבת שלו ואת אי ההסכמה למעשיו - כפי שאב מחנך את בנו. מצד אחד האב "מרכך" את האווירה, שואל את בנו מדוע הוא עשה את מה שעשה, מה היו הסיבות, האם הוא מתחרט, האם הוא חושב שפעל נכון ועוד. רק לאחר מכן האב יקשה על בנו ויטיף לו, כדי שמעשה זה לא יחזור שנית.

    השבמחק
  18. מטרת השאלה הרטורית של ה' כלפי אליהו "מה לך פה אליהו?" היא בשביל לפתח עם אליהו שיחה ולשאול אותו למה הוא נמצא פה במדבר בזמן שהוא צריך להיות עם עמו ולעזור לו. בשאלה זו משתמעת ביקורת על דרכו של אליהו, על קנאותו של אליהו לה' ועל דרכו הקיצונית בהנהגת העם.

    השבמחק
  19. מטרת השאלה הרטורית "מה לך פה אליהו?" מצד ה' היא:
    המטרה בשאלה זאת היא להגיד לאליהו מה הוא עושה במקום הזה במדבר הוא צריך להיות המנהיג של העם ולא להתחבא ולברוח, כי התפקיד שלו הוא נביא ומנהיג של העם.
    שובל יעקב

    השבמחק
  20. המטרה של השאלה הרטורית היא להעביר לאליהו מסר שהוא צריך להיות ברגע זה עם העם שלו, והוא לא היה צריך לברוח ולהגיע למדבר. ה' בעצם אומר לאליהו - למה אתה לא עם עמך, מה אתה עושה פה ?!?!
    ה' לא רצה להגיד את זה לאליהו בישירות, הוא רצה שאליהו יבין לבד שהוא צריך להיות ברגע זה עם העם. לכן ה' עשה את זה בדרך עקיפה-שאלה רטורית.
    ה' לא באמת ציפה שאליהו יענה לו, הוא בסך הכל רצה שאליהו יתבייש שהוא ברח, והוא לא נמצא עם עמו ברגע זה.

    השבמחק
  21. לדעתי , מטרת השאלה הריטורית " מה לך פה אליהו ? " היא להדגיש לאליהו ולנסות להעביר לו את המסר שזה לא המקום בו הוא אמור להמצא בזמן שכזה . כנביא טוב , על אליהו לעמוד עם העם , להיות להם כסנגור וכמחנך , ולהתמודד אתם בכל דרך שהוא יכול . אם כן , האל מנסה לרמוז לאליהו שעליו לחזור ולהתייצב מול העם , להיות שם בשבילם ולהחזיר אותם אל דרך הישר , דרכו של הקב"ה כמובן .

    השבמחק
  22. מטרת השאלה הרטורית הזו היא בעצם להגיד לאליהו שיתעורר ושיחשוב מחוץ לקופסא. אלוהים בהכנת לתפקיד הנביא ניסה לחנך אותו אך אליהו ראה רק חונכות שאלוהים עשה לו. כאשר אליהו ראה שהוא נכשל במשימתו להחזיר את העם למסלול הוא נכנס לדכאון ובורח מפני שהוא חשב שהוא עושה את המעשים הנכונים כי הוא עשה אחד לאחד מה שאלוהים הראה לו. הוא בעצם לא לקח מהחונכות את החינוך ובעצם כך אלוהים מסביר לו שהוא לא הבין את דבריו עד הסוף ובגלל זה הוא נכשל.

    השבמחק
  23. מטרת השאלה הרטורית בפי האלוהים היא לגרום לאליהו להתחיל לחשוב קצת על הייעוד שלו ועל המטרה הגדולה שה' מכוון אותו אליו.



    לירון

    השבמחק
  24. לדעתי מטרת השאלה הרטורית היא:

    כאשר אלוהים עוזר לאליהו להגיע להר, יש לו מטרה מסוימת. המטרה שלו היא כנראה להראות לאליהו שהוא עדיין תומך בו ועדיין עוזר לו. למרות זאת, כאשר אליהו מגיע להר, ה' שואל אותו מדוע הוא בא.
    לדעתי מטרת השאלה היא לראות האם אליהו עדיין רוצה לנבות בפני ה', ולבדוק האם אליהו עדיין נאמן.
    בנוסף, אפשר להניח שהשאלה באה ממקום של בדיקה, האם אליהו בא מסיבות טובות? האם הוא שם מהסיבה הנכונה? האם הוא שם כי הוא רוצה בזאת?

    השבמחק
  25. מטרת השאלה הרטורית "מה לך פה אליהו" היא לנסות להמחיש לאליהו (וגם לקוראים) שאליהו לא אמור להיות במקום זה, לא אמור לברוח ועליו להיות מחובר יותר לעם ופחות להתמקד בעצמו ובקשר בינו לבין האל.
    ניתן לפרש את השאלה גם כנזיפה של אלוהים באליהו, כהערה על התנהגותו ומנהגיו.
    ה' רוצה להמחיש שאליהו טועה בדרך בה הוא פועל.

    השבמחק
  26. מטרת השאלה הרטורית "מה לך פה אליהו" היא לנסות להראות לאליהו שזה לא הייעוד שלו,שזה לא המקום שהוא אמור להיות בו אלא הוא רוצה להראות לו שיש לו מטרה מסויימת וייעוד שהוא להנהיג את העם,ולתמוך בו ולא להתמקד רק בעצמו ועם האל

    השבמחק
  27. התשובות שלכם מוכיחות שישנו יישום של חומרי הלמידה שלמדנו יחדיו. השימוש הנכון שעשיתם בתהליך החינוך/ חונכות שכשל אצל אליהו. אליהו לא מבין את מהות תפקידו כנביא והדרישות הנדרשות ממנו כנביא. השאלה "מה לך פה אליהו" מדגישה את הבקורת של אלוהים המופנית לאליהו, כמו כן יפה העירו מספר תלמידים שלשאלה הריטורית הזו יש כוונה בכל אחת מהפעמים שהיא נאמרת. שימו לב לתשובתם של שיר ברק רוני רן. הבקורת קיימת בשאלה, כמו כן היא נשאלת על מנת שאליהו יסיק את המסקנה לבד ויקח אחריות. אבל אופיו של אליהו הרואה את יראת ה' בלבד מבלי לראות את העם כמטרה בפני עצמו, את הקיצוניות שבו ההגזמה,הדרמטיות, אינם מאפשרים לו לקיים את שליחותו נאמנה.
    השאלה שאנו נשאל בהמשך היא הבקורת המופנת לאליהו נוקבת ונחרצת ובכל זאת אליהו הופך לדמות מאד מרכזית במסורת היהודית הכיצד?
    כפי ששמתם לב חיים קלים אני לא עושה לכם על השאלה הזו מן הסתם עוד נענה עליה יחדיו.
    שוב תודה לכולכם על התגובות המענינות והמחכימות. ענת

    השבמחק