יום ראשון, 17 בינואר 2010

פרק י"ח -עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים

דף עבודה שלישי

מלכים א פרק י"ח
"עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעיפים"
סוגי מנהיגות

בפסוקים הראשונים בפרק מופיעות שתי דמיות אליהו ועובדיה.
השאלה הנשאלת היא מהי מטרת הופעתה של דמותו של עובדיה?

עובדיה היא דמות משנה המופיעה בסיפור על מנת להאיר את דמותו של אליהו. אפיון דמותו של אליהו לעומת דמותו של עובדיה.במפגש ביניהם אנו מוצאים שתי עמדות אסכולות ביחס למנהיג הרצוי.

הפרק נפתח בהודעת ה' לאליהו על סיום הבצורת ומספר לנו על חזרתו של אליהו לארץ. כל תקופת הרעב בשומרון אליהו לא נמצא בארץ ולא מתעניין בנעשה בה. מה שמעניין אותו הוא שכולם יהיו נאמנים לאלוהים ואין לו עניין מה קורה בעם חוץ מזה. לעומתו מופיע עובדיה עבדיה נושא תפקיד רם בממלכה "אשר על הבית" ומתואר לנו "כירא את ה' מאוד" עובדיה בניגוד לאליהו נשאר בארץ למרות שכל העם עדיין לא חזר בתשובה ולמרות שהמלוכה עדיין מלאה בעבודת הבעל. עובדיה בוחר בדרך אחרת דרך של שינוי המערכת מתוך המערכת תוך עשיית ויתורים כאלה ואחרים בדרך.

תוצאות הדרך של אליהו היא קונברסיה (=המרה) כנראה רגעית של העם בכרמל, אך במקביל סבל רב של עם ישראל. תוצאות מעשיו של עובדיה אולי לא הביאו לחזרה בתשובה של העם, אך הצילה 100 נביאים בארץ כלומר הצילה את נביאי ה' מידי איזבל.
השאלה האם נכון לפעמים לפסוח על שתי הסעיפים (לא במובן שאליהו אומר כמובן) או שמא עלינו להיות קנאים לאורך כל הדרך או לפחות בדברים שבנפשנו?

פסוקים 1 -6 אפיון דמותו של עובדיה

פס 1- 2 אורך הרעב בארץ ומיקום אליהו ביחס אליו
פס 3 -6 בניית קווי אופי לדמותו של עובדיה : ירא אלוהים מסכן את חייו ומעמדו למען אמונתו ולמען נביאי ה' מחד גיסא, ומאידך גיסא שר בכיר וחשוב בממלכתו של אחאב מקורב למלך ויד ימינו.
קווי אופי אלה מעידים על מורכבות דמותו של עובדיה ועל הדילמות שעליו להתמודד עמן יום יום.

פסוקים 7 - 16 פגישת אליהו ועובדיה
בחלק זה מתקיים דו שיח בין אליהו ועובדיה.בדיאלוג זה ניתן למצוא ביקורת סמויה של עובדיה על אליהו.
איזו ביקורת מוסווית כלפי אליהו יש בדברי עובדיה לאליהו בפסוקים אלה במיוחד בפסוקים 12 -14?
מדוע עובדיה לא מגיב בחיוב לבקשת אליהו בפעם הראשונה? מדוע הוא מתפרץ כך על הנביא הכי חשוב שקיים בתקופתו? מה אנו למדים מכך שאליהו נאלץ להישבע לעובדיה על מנת שזה האחרון ישתכנע וילך לקרוא לאחאב?


להגשה -ערוך טבלה בה יופיעו הקרטריונים הבאים וענה על השאלה אחריה
קריטריונים להשוואה בין אליהו לעובדיה :
הכינוי ,דרך פעולתו ,מיקומו של הנביא ומיהכן הוא פועל, יחסו לציבור הרחב, האם הוא שותף למשחק הפוליטי.

ההבדל בין שתי הדמיות הללו אליהו ועובדיה , מאירות שתי אסכולות לגבי המנהיג הרצוי. סכם בקצרה מהי כל אסכולה וחווה דעתך על כל אחת מהן (יתרונות חסרונות )

פסוקים 17 – 19 המפגש בין אחאב לאליהו

אחאב מגיע לפגוש את אליהו כי הוא יודע שהוא רדף אחריו שלוש שנים כי הוא יודע את כוחו של אליהו בבשורה על הבצורת ועל עצירתה, הוא מאמין בכוחו של אליהו ומכאן גם בכוחו של ה'. כמו כן אחאב מציית לאליהו ללא היסוס לקבץ את עם ישראל בהר הכרמל.

בעימות בין אחאב לאליהו שניהם משתמשים במילה עוכר. המילה עוכר פירושה להציב מכשול לגרום לאסון . עוכר ישראל מי שממיט אסון על ישראל.

הביטוי - עד מתי פוסחים על שתי הסעיפים:
סעיפים הם ענפים על פי יחזקאל ל"א 6 ,8, .מנהג הציפורים הוא לדלג מענף לענף עד שהן מוצאות מנוח על אחד הענפים. אליהו מדמה את בני העם כמדלגים באמונתם מה' אל הבעל וחוזר חלילה ומבקש כי יחליטו במי הם מאמינים.
אחאב מוצג כאן לא כמי שנטש את דת ה', אלא כמי שעובד את הבעל יחד עם ה' = סינקרטיזם.

בימינו משתמשים בדימוי זה לגבי בני אדם שמהססים לקבל החלטות .
גם בתרבות שלנו אנו מסתפקים באמירות חדות קיצוניות נטולת מורכבות המובילות לעמדות קיצוניות אל מול אמירה המורכבת הדורשת זמן דיון העמקה פשרה. אמירה חד משמעית יש לה יכולת לשנות מציאות בצורה דרסטית ומהירה מצד שני יש לה סכנה המנטרלת מורכבות מהחיים ולהוביל לקיצוניות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה